مطالعه بين تيپ‌هاي شخصيت و سبك‌هاي يادگيري

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
بخشی از مقدمه:
در گذشته تصور بر اين بود كه هوش ذاتي فرد، كه از والدين به ارث مي‌رسد، عامل مهم يادگيري  است. در حال حاضر بر اين باورند كه بخش مهمي از رفتارهاي هوشمندانه را كاركردهاي شناختي تشكيل مي‌دهد و كاركردهاي شناختي، اكتسابي و تغييرپذير محسوب مي‌شود (سيف ، 1376).
از اواخر دهه 1970 به بعد، بحث در مورد سبك‌هاي يادگيري  رونق پيدا كرد. از سبك‌هاي يادگيري تعاريف گوناگوني ارائه شده است. با وجودي كه از اين اصطلاح به طرق گوناگوني تعريف به عمل آمده، ولي عمدتاً بر اين نكته تأكيد مي شود كه سبك‌هاي يادگيري شامل باورها يا اعتقادات، رجحانها و رفتارهايي است كه افراد بكار مي‌برند تا در موقعيت يادگيري به خود كمك كنند (حسيني، 1377).
از سويي، بسياري از مربيان بر اين باورند كه سبك‌هاي يادگيري، بر خود يادگيري تأثير مي‌گذارد و از ديگر سو، اين نكته كه شخصيت  بر روي يادگيري افراد تأثير مي‌گذارد، براي معلمان و مربيان موضوع تازه اي نيست. تجربيات كلاس‌هاي درس نشان داده است كه متغيرهاي شناختي به تنهايي تعيين كننده پيشرفت افراد نيست. اين متغيرها با نگرشها و علائق افراد، انگيزش‌ها و حيطه گسترده‌اي از پاسخ‌هاي هيجاني، مثل برانگيختگي، هم حسي و شايد بيش از همه اين‌ها با اضطراب ، در ارتباط متقابل می باشد در واقع، ارتباط ویژه ای بین اضطراب و یادگیری وجود دارد.اضطراب به همان صورت كه در چگونگي يادگيري افراد اثر دارد، در شرايط امتحان، روي يادآوري مطالب نيز تأثير مي‌گذارد. همچنان طبق نظريه صفات، عده‌اي از افراد بطور سرشتي، سطوح بالايي از اضطراب را به نسبت افراد ديگر تجربه مي‌نمايند، تا آن حد كه مي‌توان آن را بعنوان يك مؤلفة پايدار ابعاد شخصيتي در نظر گرفت (فونتانا ، 1995).

فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات طرح
مقدمه
۱-۱ بیـان مسئلـه
۱-۲ اهداف تحقیق
۱-۲-۱هدف کلی
۱-۲-۲ اهداف خاص
۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق
۱-۴ سؤالات تحقیق
۱-۵ فرضیه‌های تحقیق
۱-۵-۲ فرضیه های خاص
۱-۵-۳ فرضیه‌های فرعی
۱-۶متغیرهای مورد تحقیق
۱-۷ تعریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق
۱-۸ تعریف عملیاتی متغیرها
۱-۹ چهارچوب نظری تحقیق
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مقدمه
الف ـ مرور مبانی نظری تحقیق
۲-۱ تعریف یادگیری
۲-۲ سطوح یادگیری
۲-۳ تفاوت‌های فردی در یادگیری
۲-۴ تعریف شناخت و فراشناخت
۲-۵ راهبردهای شناختی و فراشناختی
۲-۶ تفاوت سبک‌های یادگیری با سبک‌های شناختی
۲-۷ ویژگی‌های اساسی سبک‌های شناختی
۲-۸ انواع سبک‌های یادگیری شناختی
۲-۹ سبک های یادگیری و شناختی
۲-۱۰ تعریف سبک یادگیری و شناختی
۲-۱۱ نظریه‌های سبک شناختی
۲-۱۲ انواع سبک های یادگیری
۲-۱۳ انواع سبک ‌های شناختی
۲-۱۴ سبک‌های عاطفی
۲-۱۵ سبک‌های زیستی
۲-۱۶ مبانی نظری ریخت‌های شخصیتی
۲-۱۶-۱ تعریف شخصیت
۲-۱۶-۲ ریخت شخصیتی
۲-۱۷ طبقه بندی ریخت‌های شخصیتی براساس ویژگی‌های جسمانی
۲-۱۸ طبقه بندی ریخت های شخصیتی براساس رویکرد روان تحلیل گری
۲-۱۸-۲ ریخت‌های شخصیتی یونگ
۲-۱۸-۳ ریخت‌های شخصیتی مایرز و بریگز
۲-۱۹ رویکرد صفات: وراثت شناسی شخصیت
۲-۲۰ شناسایی ابعاد شخصیت
۲-۲۱ نظریه بازداری
۲-۲۲ نظریه انگیختگی
۲-۲۳ روان رنجورخویی
۲-۲۳-۱ فعالیت خودکارو روان‌رنجورخویی
۲-۲۴ روان پریش خویی
۲-۲۴-۱ هورمون‌ها و روان‌پریش‌خویی
۲-۲۵ طبقه بندی ریخت‌های شخصیتی براساس نظریه‌های صفت
۲-۲۵-۱ ریخت‌های (صفات) شخصیتی آلپورت
۲-۲۵-۲ صفات شخصیتی کتل
۲-۲۵-۳ الگوی پنج عاملی رابرت مک کری و پل کوستا
۲-۲۶ طبقه‌بندی ریخت‌های شخصیتی براساس نظریه‌های انتخاب شغل و حرفه
۲-۲۶-۱ نظریه خصیصه ـ عامل
۲-۲۶-۲ نظریه رو
۲-۲۶-۳ نظریه هالنــد
۲-۲۶-۴ ریخت‌های شخصیتی هالنـد
۲-۲۶-۵ محیط‌های شغلی هالنـد
۲-۲۷ یافته‌های پژوهش
۲-۲۷-۲ رابطه بین ریخت‌های شخصیتی با جنس
۲-۲۷-۳ رابطه بین سبک‌های یادگیری باجنس
۲-۲۷-۴ رابطه بین ریخت‌های شخصیتی با گرایش‌های تحصیلی و شغلی
۲-۲۷-۵ رابطه بین سبک‌های یادگیری با گرایش‌های تحصیلی و شغلی
 ۲-۲۸ نقد موضع‌گیری‌ها و تحقیقات به انجام رسیده
۲-۲۹ مرور تحقیقات قبلی
۲-۲۹-۱ مروری بر پژوهشهای وابسته به سبک های یادگیری و ابعاد شخصیت
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
۳-۱ نوع تحقیق
۳-۲ جامعه آماری
۳-۳ حجم نمونه تحقیق
۳-۴ روش نمونه‌گیری
۳-۵ ابزارهای مورد استفاده
۳-۶ شیوه اجرای تحقیق
۳-۷ روش‌های آماری و طرق تحقیق
۳-۸ شاخص‌های پایانی آزمون
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری
مقدمه
۴-۱توصیف آماری داده‌ها:
۴-۱-۱ جداول توزیع فراوانی متغیرهای مورد مطالعه
۴-۲ استنباط آماری داده‌ها
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
۵-۱ نگاه اجمالی به تحقیق انجام شده
۵-۲ بحث
۵-۳ نتیجه‌گیری
۵-۴ محدودیت های تحقیق
۵-۵ پیشنهادها
۵-۶ پیشنهادهای کاربردی
فهرست منابع و مآخذ
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 5578 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 156

حجم فایل:4,199 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته  روانشناسی و علوم تربیتی


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل word و قابل ویرایش